Hieronder toelichting over het gebruik van de e-mailgroepen binnen de vereniging en wat je kunt doen als de e-mails in jouw spambox komen. Is jouw e-mailadres gewijzigd? Laat jouw gegevens even achter via de pagina wijziging mailgroep.

E-mail verwerking toelichting

Stormvogels heeft al sinds 2000 een eigen domein met bijbehorende webserver en mailserver. Een extra toepassing binnen onze vereniging is het gebruik van mailgroepen. Elk team en commissie heeft een eigen mailing-adres. In zo’n mailgroep zet ik vervolgens de e-mailadressen van alle ontvangers. Zodra iemand een mail stuurt naar zo’n mailinglijst, ontvangen dus meerdere mensen de mail (bijvoorbeeld alle teamleden).

Let op bij ‘reply’

Als je op “antwoorden” (reply) drukt in je mailprogramma, moet je wel goed opletten wie je precies terugmailt. Want vaak gaat de reply zoals ik al aangaf, weer naar de mailgroep terug en als er dan iemand van buiten die groep een vraag heeft gesteld, zal die het antwoord dus nooit lezen! Die persoon zit vaak namelijk zelf niet in jullie mailgroep en ziet niet jullie vervolgmails (reacties). De vragende persoon mist dus belangrijke informatie (aan/afmeldingen?). In voorkomende gevallen moet je dus handmatig de oorspronkelijke afzender extra toevoegen in het aan- of cc-veld. Kortom: let dus altijd op wat er gebeurt als je een mail naar een mailgroep terugstuurt; zit de vragende persoon wel daadwerkelijk in het ontvangerslijstje?

Hotmail.com of Outlook.com emailadres?

Heb jij een e-mailadres wat eindigt op hotmail.com of outlook.com? Dan is dit berichtje speciaal voor jou bedoeld! Want af en toe horen we berichten dat er mail “gemist wordt”. Dit komt doordat Hotmail bij sommigen ingesteld staat om “automatisch gestuurde e-mails”, als spam te blokkeren. Ons enquêtesysteem is een computerprogramma op onze webserver en die zendt zelf automatisch mails naar de leden en daardoor gaat het in sommige gevallen mis. De oplossing is eenvoudig: zet het hele domein “kvstormvogels.nl” in de lijst met veilige afzenders in je Hotmail/Outlook-account.

Stappen:

1. Om in de toekomst geen mails van kvstormvogels.nl mailgroepen te missen (want mogelijk zijn er dus al vaker mails niet bezorgd bij je), voeg je dus het volgende toe bij Postvak IN >  Opties > Veilige en geblokkeerde afzenders > Veilige afzenders:
  2. type als veilige afzender het hele Stormvogelsdomein (maak geen typefout!)
  3. kvstormvogels.nl EN hostingserver.nl en dan “ Aan lijst toevoegen >>  “
Hotmail spam instellingen
Andere e-mailproviders hebben soortgelijke instellingen (vaak wordt dit “the whitelist” genoemd). Het kan geen kwaad om daar ook eens te kijken of alles wel goed ingesteld staat, maar het gaat op dit moment soms mis bij enkele Hotmail-adressen.